Skip to content

„Učím tak, ako by som chcel, aby niekto učil mňa“, hovorí Slavomír Haberajter, nominant finálovej tridsiatky na ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska

Titul „Učiteľská osobnosť roka“ je jedným z najprestížnejších ocenení v oblasti vzdelávania. Táto cena nie je len o odmeňovaní výnimočných pedagógov, ale aj o uznaní ich pozitívneho vplyvu na životy žiakov a študentov.

Najnovšie odborná porota zverejnila zoznam TOP 30 finalistov ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska 2023. Pedagógom, ktorý sa dostal do finálovej tridsiatky je aj Slavomír Haberajter zo ZŠ Juraja Fándlyho v Seredi, ktorý nám dnes porozprával viac o svojom povolaní a cieľoch.

Slavomír Haberajter skončil magisterské vzdelanie na Filozofickej fakulte Západočeskej univerzity v Plzni. Na tejto inštitúcii začal pracovať a vyučovať históriu. Počas štúdia absolvoval vzdelávacie, pracovné i výskumné pobyty v zahraničí (Spojené štáty americké, Maroko, Irán, Holandsko, Irak), kde zlepšoval svoju odbornosť a jazykovú vybavenosť, aby mohol aj na základe vlastných skúseností odovzdávať žiakom zaujímavé a prínosné informácie.

Rodné mesto ho ale zlákalo späť domov. V školskom roku 2020/2021 začal pôsobiť na ZŠ J. Fándlyho v Seredi, kde začal vyučovať dejepis a občiansku náuku na druhom stupni. Zhodou okolností bol sám žiakom tejto školy a s mnohými jeho bývalými učiteľmi je v súčasnosti kolega. Medzi jeho hlavné záľuby patrí šport, cestovanie a literatúra z obdobia stredoveku.

Ako ste sa cítili, keď ste sa dozvedeli, že ste boli zaradení medzi TOP 30 učiteľov Slovenska?

Cítil som sa skutočne prekvapene, ale veľmi potešený. Nemyslel som si, že práca, ktorú odvádzam, je nejakým spôsobom výnimočná a zaslúži si ocenenie.

Kedy ste sa rozhodli stať sa učiteľom a čo Vás viedlo k tomuto povolaniu?

Ako začínajúci doktorand na katedre som v rámci úväzku musel odučiť stredoveké dejiny pre bakalárov, nikdy pred tým som o učení ani neuvažoval. Pamätám si ako doteraz, keď som sa postavil pred triedu a začal s výučbou, že mi prebehlo hlavou: „Tak toto by som chcel naozaj robiť, práve som našiel to, čo ma skutočne napĺňa.“

Ako si spomínate na svoje prvé vyučovacie hodiny? Mali ste obavy, strach, rešpekt?

Na konkrétnu prvú hodinu na ZŠ Juraja Fándlyho si bohužiaľ nespomínam, rozhodne som bol plný očakávania a skutočne som sa na to tešil. Nervozita samozrejme bola, potili sa mi dlane a nevedel som, čo si mám obliecť (smiech). Skúsenejší kolegovia ma podporovali radami, avšak každý učiteľ si musí nájsť svoj vlastný štýl a svoju vlastnú cestu. Ja sa v triede cítim naozaj tak, že tam patrím.

Medzi žiakmi ste mimoriadne obľúbený, prezraďte aké metódy vyučovania používate, ktoré prispeli k tejto nominácii ?

Nemyslím si, že som obľúbený kvôli metódam. Učím tak, ako by som chcel, aby niekto učil mňa. Metódy sa menia od hodiny k hodine a triedy k triede. V prvom rade sa všetci musíme cítiť komfortne, musí byť pohoda a sranda. Snažím sa byť autentický, nebojím sa priznať si pred žiakmi svoju chybu, ak niečo neviem, tak to spoločne dohľadáme, nemám problém sa ospravedlniť a robiť kompromisy. To však ale neznamená, že nie som prísny a nevyžadujem usilovnú prácu.

Ako motivujete svojich žiakov k lepším výsledkom a angažovanosti na vyučovacích hodinách i mimo nich?

Nerobím to nejako cielene, ale dobrým príkladom je šport, v mojom prípade florbal. Decká vedia, že hrávam a trénujem, tak ich viem lepšie namotivovať. Potom sa počas zápasu pozriem na ihrisko a vidím, že z 5 hráčov v poli 5 učím a dvom z toho som triedny. (smiech) K lepším výsledkom ako učiteľ môžem prispieť svojou prácou, ale žiaci musia hlavne sami chcieť, mať dobré príklady v rodine a pokladať vzdelanie za prioritu.

Je podľa Vás dôležité mať medzi žiakom a učiteľom dobrý až priateľský vzťah alebo je potrebné dodržiavať určitý odstup, aby žiak vnímal učiteľa ako určitú autoritu?

Je dôležité, aby vám deti verili, nebáli sa vám zdôveriť, aby vedeli, že sa pokúsite všetko vyriešiť, a aj keď urobia niečo „zlé“, tak sa to vyrieši s pokojom a spravodlivo. Vzťah treba mať dobrý, ale nenazval by som to priateľský. Učiteľ musí byť autorita, ale zároveň partner, ktorý to dieťa vedie. On mu ukáže cestu, ale žiak po nej musí ísť sám.

Čo považujete v doterajšej kariére za mimoriadne úspešné?

Keď idem po ulici, tak ma moji bývalí žiaci zdravia, volajú ma zahrať si s nimi basket, tí starší aj na pivo .

Zo svojich skúseností zrejme viete posúdiť: čo by ste v školstve alebo na Vašej škole zmenili?

Čo sa týka našej školy, tak by som všetkým učiteľom prial takých kolegov a vedenie ako mám ja. Vo všeobecnosti to, čo sa omiela dookola – financovanie. Potrebuje zatraktívniť učiteľskú profesiu na všetkých úrovniach, a to sa nedá bez motivačného finančného ohodnotenia. Väčšina mojich mladých kolegov (vrátane mňa) má popri učení ešte brigády, aby dokázali všetko utiahnuť. Nechcem, aby to znelo ako vyplakávanie, ale ak chceme mať kvalitne vzdelané nové generácie, ktoré budú smerovať našu krajinu k lepšiemu, potrebujeme kvalitných učiteľov, so zaslúženým spoločenským rešpektom. Kvalitní, oduševnení, namotivovaní a dobre ohodnotení učitelia vyprodukujú kvalitné školstvo a kvalitné vzdelanie pre našu mládež.

Mnohí vnímajú súčasnú generáciu negatívne, ako ju vnímate Vy?

Deti sú odrazom rodičov a prostredia, kde sú vychovávané. Tak ako je to v spoločnosti, tak je to aj medzi súčasnou generáciou. Môj osobný názor je, že som vďačný za detstvo bez internetu. Bohužiaľ si myslím, že dnešná generácia detí nevie kriticky myslieť a vyhodnocovať podnety, a preto nedokáže ani správne používať sociálne siete, čo vedie k tomu, že nevedia komunikovať inak ako cez textové správy, nevedia nadväzovať skutočné kamarátstva, nevedia riešiť konflikty, zvyšuje sa u nich agresivita, poruchy správania či úzkosti. To však nie je chyba detí, ale zodpovední sme všetci.

Slavomír Haberajter bol v marci 2022 ocenení mestom Sereď za svoju prácu, mimoriadne zásluhy ako aj vynikajúce výsledky v oblasti výchovno-vzdelávacieho procesu v kategórii PEDAGÓG II. STUPŇA.

Dňa 17. marca 2024 zistíme TOP 10 učiteľských osobností Slovenska za rok 2023 a následne sa o víťazoch dozvieme 24. mája 2024.