Skip to content

Áut na cestách pribúda. Je na nás, či na cestách seba a iných pozabíjame, alebo zmrzačíme

Vychádzajúc z diskusii pod niektorými článkami, resp. tlačovými správami Policajného zboru, týkajúcich sa najmä dopravných nehôd, sa v poslednej dobe objavujú podľa môjho názoru úplne nelogické komentáre.

Diskutujúci neriešia príčinu dopravnej nehody (alkohol, nepozornosť vodiča, telefonovanie za jazdy, vysokú rýchlosť a hlavne ignorovanie dopravných predpisov a základných morálnych zásad, ktoré nie sú priamo definované v žiadnych predpisoch, no mali by byť každému vštepované od malička už rodičmi) ale spomalenie premávky pre všetkých aj normálnych vodičov dopravným značením, či vytvorenie mechanickej prekážky, ktorá by spomalenie vynútila.

Bezpečnosti v cestnej premávky, bezpečnostným vizuálom na cestách a vozidlách, hlavne polície a záchranárskych zložiek sa venujem tri desaťročia. Snáď nikde vo svete  (myslím v civilizovaných krajinách s rozvinutou dopravnou infraštruktúrou) nenájdeme toľko anomálií, ako na Slovensku.

Niektorí jedinci v živote obmedzení na veľmi zúžený životný priestor vo svojej dedine alebo v meste, prípadne využívajúci dopravný prostriedok len na určitú trasu, napr. do práce ani netušia po čom vlastne volajú. Keď vyžadujú spomaľovače a kruhové objazdy všade, kde je dlhšia rovinka, alebo križovatka, čo i len tvaru kríža. Teda ich záujmom je „uľahčenie“ riešenia aj tej najjednoduchšej dopravnej situácie, akú vôbec svet pozná, ak si teda odmyslíme samotný výjazd z dvora na obecnú komunikáciu.

Nepovažujem za dobré žiadne riešenie, hromadne obmedzujúce všetkých vodičov tam, kde to priamo nevyžaduje verejný záujem. Teda napr. blízkosť východu z materskej či základnej školy, mimoriadne frekventovaný a najmä deťmi využívaný priechod pre chodcov, alebo napr. komunikáciu priamo pred nemocnicou, domovom dôchodcov a pod.

Polícia vykonáva bezpečnostné akcie, no tie situáciu veľmi nezlepšujú

V civilizovanom zahraničí samotná polícia kontroluje dokonca aj rýchlosť len v úsekoch, ktoré sú vyslovene označené dopravným značením a zo svojich ciest po svete mám zdokumentované konkrétne prípady, kde policajt pred tým ako začne námatkovo merať rýchlosť prenosným radarom v dostatočnej vzdialenosti pred meraným úsekom rozmiestni prenosné dopravné značenie vystríhajúce vodičov pred meraním rýchlosti. Toto sa deje samozrejme tam, kde prioritou štátu je prevencia a nie počet vybraných pokút. U nás sme ešte donedávna sme boli svedkami bežnej praxe policajtov, kedy merali rýchlosť kľudne aj desať metrov pred koncom obce, kde dlho už neboli, alebo ešte neboli rodinné domy, alebo inak zastavaná časť obce. Cieľom teda zjavne nebola prevencia, ale výber sankcie.

Represia trestá prakticky „neškodných“ vodičov, no nemá na arogantných a skutočne nebezpečných ignorantov

V tlačových správach PZ stále častejšie čítame prekročenie rýchlosti kľudne aj o 100 a viac percent oproti rýchlosti povolenej v danom úseku, na diaľniciach niektorí vodiči si dovolia ísť kľudne aj 220 km rýchlosťou s istotou, že v prípade namerania zaplatia maximálne sankciu vo výške 800 Eur. Takýto vodič počíta s takouto sankciou a nerobí mu problém. Problémom ale je, že polícia pri svojich bezpečnostných akciách drvivú väčšinu vodičov pokutuje za prekročenie rýchlosti nie o 100 a viac km, ale o 10 či 12 km a to sankciou, ktorá bežného pracujúceho človeka zamrzí. Faktom ale je, že životy priamo a tak výrazne spravidla neohrozuje vodič, ktorý si neustriehne tachometer o jednu čiarku, ale ten, kto vedome ide rýchlosťou, ku ktorej by sa bežný vodič odhodlal len ťažko.

Za alkohol pri šoférovaní, vodičovi patrí okamžitá tvrdá sankcia – väzenie

Špeciálnym problémom je alkohol. Keď v minulosti polícia namerala s viac ako 1 promile maximálne tak traktoristu ťahajúceho vlečku s hnojom na rolu, tak dnes nie je problém namerať vodiča šoférujúceho auto po meste s viac ako 3 či 4 promile alkoholu v krvi, čo je prakticky stav vážnej opitosti a pre množstvo ľudí by takýto obsah alkoholu v krvi v podstate znamenal smrť. V týchto prípadoch sú ale sudcovia žiaľ mimoriadne tolerantní – osobne sme to videli na pojednávaniach Okresného a Krajského súdu v prípade opitého vodiča (autodopravcu) z Vinohradov nad Váhom – a neuvedomujú si, že človek, ktorý si sadne za volant v takomto stave opitosti nemôže byť úplne normálny a buď je už alkoholikom jazdiacim pod vplyvom alkoholu bežne, alebo jedincom, ktorý vedome ohrozuje na živote nielen ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj chodcov a napr. aj deti. A za takéto konanie nič iné, ako väzenie nie je dostatočným trestom a zároveň ochranou spoločnosti a ponaučením pre vinníka.

Samozrejme, že samotné väzenie by malo byť rádovo v týždňoch až mesiacoch a následne by previnilec mal vykonávať verejnoprospešné práce.

Ľudia akoby strácali zmysel pre realitu, právo a spravodlivosť

Najmä posledné 2-3 roky ľudia ako by prestávali rozlišovať čo je dobré a čo zlé, čo je normálne odlišovať od toho, čo sa vymyká všetkému dovtedy vlastne predstaviteľnému.

V poslednej diskusii pod článkom o nehode, ktorá sa stala dnes na križovatke A. Hlinku a Čepenská volajú po kruhovom objazde. Pri nehode, ku ktorej došlo včera na Podzámskej ulici, kde vodič autom rozbil múr materskej školy a skončil v jej objekte čakám, že sa niektorí jedinci takisto začnú zamýšľať nad touto križovatkou. A pritom v obidvoch prípadoch sa je potrebné pýtať, kto dal takto neschopným vodičom vodičský preukaz a či nie je na mieste začať sa zamýšľať nad úrovňou vedomostí súčasných vodičov, nad ich aroganciou a ignorovaním aj tých najzákladnejších dopravných predpisov.

Nikto z nás nie je na ceste sám a preto každý vodič, ale aj ostatní účastníci cestnej premávky (teda aj chodci, cyklisti aj motocyklisti) si musia uvedomiť (teda ak chcú prežiť), že áut pribúda a cesty nie je kam rozširovať, ani kde budovať nové. A situácia sa aj v tomto bude už len zhoršovať.