Skip to content

Naozaj počkáme na tragédiu a až následne začneme problém skutočne riešiť?

Na výjazde z rýchlostnej komunikácie R1 bolo odbočovanie v smere na Dolnú Stredu problematické vždy. Odbočuje sa totiž na nadjazde ponad R1 doľava a vodič dáva teda prednosť autám idúcim zľava, zprava, ale aj autám idúcim od Dolnej Stredy na Nitru a vlastne aj autám, ktoré prídu od Nitry a smerujú na Galantu.

Viditeľnosť pri odbočovaní je výrazne sťažená profilom nadjazdu a niektorí vodiči situáciu komplikujú aj tým, že sa do kopca nevedia rozbiehať úplne plynulo.

Výrazné problémy a vznikanie nebezpečných situácií priamo na R1 sme predpokladali už z návrhov obchádzok ešte pred uzatvorením nadjazdu, čo sme dostatočne vizuálne prezentovali aj na stretnutí primátora s občanmi a následne priamo riaditeľovi ODI PZ v Galante Jozefovi Bičanovi a ďalším policajtom pri samotnom odstavovaní mosta ponad železnicu v Seredi.

Následne sme systematicky upozorňovali na riziko tvorenia sa kolón na rýchlostnej komunikácii bez odstavného pruhu, čo sa samozrejme potvrdilo už veľakrát kolónami až po logistické centrá Amazon a v niektorých situáciách dokonca po výjazd Sereď sever.

V súvislosti s aspoň akým takým znížením rizika vážnej kolízie sme upozorňovali na nevyhnutnosť zníženia rýchlosti na R1, čo bolo aj následne vykonané dopravným značením, ktoré však nie každý vodič rešpektuje.

Most ponad železnicu v Seredi je uzatvorený už viac ako pol roka, doprava po železnici kompetentných po podopretí mosta už netrápi, bola spustená aj keď v spomalenom režime. S nadjazdom sa však odvtedy veľa neudialo.

foto: archív – redakcia Seredonline

Ľudia sa oprávnene pýtajú, prečo? Nie každý – hlavne nie tí, ktorí tento stav spôsobili si uvedomuje, že obyvatelia mesta bývajúci v časti odrezanej uzatvoreným mostom za rok prejdú cca 18 000 km navyše a to za predpokladu, že využijú obchádzku práve cez Dolnú Stredu, ktorá však už takpovediac „nie je oficiálnou“ a dopravným značením vyznačenou obchádzkovou trasou. Ak by sa občania držali na ceste z ulíc Bratislavská, Trnavská, Kasárenská a iných dopravného značenia, za rok by navyše urobili cca 30 000 a viac km a to už je číslo, ktoré by malo kompetentným napovedať, že majú dočinenia s výrazne oprávnene nas*atými stovkami občanov.

Prvoradá by ale mala byť vždy bezpečnosť, za ktorú sú zodpovedné konkrétne osoby, v konkrétnych funkciách, konkrétnych inštitúcií platených štátom, teda samotnými poškodenými občanmi. Mnohí z nich sú verejnými činiteľmi.

Opätovne prinášame zábery takej jednej bežnej dopravnej zápchy, ktorá sa tvorí mimoriadne často na rýchlostnej komunikácii R1 s tým, že kompetentné osoby by mali vedieť akému riziku sú denne vystavení občania dochádzajúci do centra mesta za povinnosťami, prácou, školou, nákupmi, lekármi, poštou či úradmi. A práve títo kompetentní by sa mali desiť dňa a hodiny, kedy niekomu nejaký kamionista križujúci Európu pri chvíle nepozornosti rozfláka auto s manželkou a deťmi po rýchlostnej ceste tak, ako to vídavame v iných prípadoch už roky.

V septembri došlo k zmene vlády a vidíme, že aj mnohých priorít, ktorým sa štát chce venovať. Ako dopadne seredský most a zostane medzi prioritami aj v čase, kedy sú v obdobnom stave ďalšie mosty na Slovensku?