Odznak „Merkura“ socialistických colníkov, pohraničiarsky „NEPROJDOU“ a ďalšie zaujímavosti

O

Pamätáte si seriál „Ve znamení Merkura“ o socialistických colníkoch a ich prípadoch zažívaných na hraniciach bývalej ČSSR?

(Film: 1978 Ve znamení Merkura)

Tak colníci ktorých sme inak nemali radi, boli označení odznakom Merkúra. Originálny odznak z čias socialistického Československa trvalo zohnať vyše roka, no už sa nachádza vo vitríne spolu s odznakmy bývalého ZNB, pokraničnej stráže, Vojenskej prokuratúry v Trenčíne, a odznakov socialistickej armády.

Do vitríny sme doplnili aj tzv. „ťažkú“ verziu pohraničiarskeho odznaku „NEPROJDOU“ s meniteľnou triedou zaradenia. Na odznaku sa menil malý psík s triedami od jedna to tri.

Zároveň sme do zbierky získali aj novšie verzie odznaku Merkúra a ozbrojenej stráže fungujúcej krátko po vojne.

       

Hlavne mladí ľudia, ktorí nezažili socializmus, Železnú oponu, hranice a sústavné kontroly aj pri cestovaní do a z Maďarska a medzi socialistickými krajinami by si mali pozrieť, ako taký prechod cez hranice vyzeral. Teda pozrieť to, čo dnes už nemá vidieť kde.

Spomenuté filmy v podstate pre pamätníkov, si môžete pozrieť a pripomenúť si tak totalitné časy na hraniciach ČSSR tu:

 

– – –

Exponáty Múzea totality sú postupne  dokumentované fotograficky a spolu s popiskami publikované na online platforme, ktorú môžete navštíviť tu:

https://www.muzeumtotality.online/

Ďalšie informácie o totalitnej dobe a socialistickom Československu nájdete tu:

https://socializmus.sk/

Ak máte staré predmety z čias socializmu a máte záujem umiestniť ich v múzeu pre ich zachovanie pre ďalšie generácie, uvítame to a bez váhania sa ozvite e-mailom, alebo telefonicky na číslo: 0907 277 777.

Zachovajme kus histórie aj pre tých, ktorí tu budú po nás. A ukážme im, aký bol reálny život v totalitnej dobe, kedy si jedna strana prisvojila moc a vládu nad ľuďmi aj za cenu ich streľby na hraniciach, ak sa systém rozhodli opustiť.

Ukazujme a o dobe minulej hovorme našim deťom pravdu, aby im dobré veci slúžili ako príklad a zo zlých sa poučili a chyby minulosti neopakovali.

Nezabúdajme, sloboda stojí za to a za jej získanie veľa ľudí trpelo a mnohí dokonca položili život.

Video z Múzea totality:

30 komentárov

  • „Zachovajme kus histórie aj pre tých, ktorí tu budú pre nás“. Miloš asi po nás. Nie?

  • Ako vojak Pohraničnej stráže môžem z vlastnej skúsenosti potvrdiť, že hranice ČSSR mimo hraničné prechody prechádzali darebáci …. a tak je to dodnes všade na svete …. Čestní ľudia chodili iba cez hraničné prechody !!! Nájde sa niekto rozumný s iným názorom ?

  • Anonym 17. januára 2023, 11:23 – mozete upresnit Vami podane informacie o:

    – kde presne ste ako vojak Pohranicnej straze sluzili

    – kolko darebakov podla Vasich skusenosti preslo tak, ze o ich prechode viete, zazili ste tieto incidenty a kolko ich bolo chytenych?

    – ci ste zazili aj nie darebaka (napr. osobu, ktora nechcela v CSSR zit) prechadzat a co sa s nou stalo?

    Dakujem.

  • Miloši,
    1/ slúžil som na hraničnom prechode v Mikulove, v roku 1980 – “ osobná pasová kontrola “
    2/ mali sme iba jedno nelegálne prekročenie štátnej hranice, vlastne to bol „prelet“ tzv. čmeliakom. Len, aby si vedel, že tí POHRANIČNÍCI museli plniť rozkaz, pri tomto prelete štátnej hranice pohraničníci nemohli bezhlavo strielať na toto lietadlo, ale museli dodržať rôzne postupy, v tomto prípade informovať nadriadených, ktorý následne vyslali najbližšie stíhačky ….. Takže Miloško, pohraničníci boli ľudia, ktorí strážili aj teba, aby si tu dnes mohol vypisovať bludy ….
    3/ Osoba, ktorá nechcela v ČSSR žiť obyčajne nemala čisté paprče, boli darebáci ….. napríklad únos civilného lietadla a zavraždenie pilota 1972, myslím, že ten pilot sa volal kpt. Mičica, ktorý mal doma ženu a deti … Miloško, máš to v búdke pomýlené …. Takže zastávaš sa tu aj vrahov ? https://www.noviny.sk/krimi/105503-unos-7-7-pitevna-sprava-ktora-sokuje

  • Anonym 17. januára 2023, 13:29 – napisal si – citujem:

    “ Osoba, ktorá nechcela v ČSSR žiť obyčajne nemala čisté paprče, boli darebáci …..“

    Toto Tvoje tvrdenie je Tvojim nazorom, alebo ho opieras o fakty. Ak ano, prosim uved o ake.

    Osobne tvrde odsudzujem trestnu cinnost, pachanu hocikym, odsudzujem nasilie a porusovanie zakonov v minulosti aj sucasnosti.

  • Miloško ak tu už tak veľmi chceš vidieť fakty, tak nám ukáž ako vyzerá skutočný novinársky preukaz …… Môj názor je aj moja 62 ročná životná skúsenosť, viem porovnať aký bol život vtedy a teraz …… Miloš, môžeš tu oebávať mladších a seberovných hlupákov, ale starého psa neoebeš ….
    Ako vojak Pohraničnej stráže mojou povinnosťou bolo chrániť hranice ČSSR a zabrániť zločincom, darebákom ich prekračovať mimo hraničné prechody na to určené, mali sme právo a povinnosť použiť zbraň ( podľa platných zákonov, ktoré sme museli dodržať) Ak chceš vidieť ako sa chráni Americko- mexická hranica môžeš sa tam ísť pozrieť. ….:):):):)

  • Anonym 17. januára 2023, 16:50 – dakujem – uz si dostal ponuku pozriet sa, no nemal si zaujem.

    Je smutne, ze uz okrem Tvojho verejneho tvrdenia o darebakoch, uz verejne tvrdis aj to, ze ja ojebavam mladsich a seberovnych.

    Vzdy uvadzam zdroje na literaturu a v tomto pripade aj videa. Dolozim dalsie. Hlavne pre tych, ktori totalitny rezim nezazili.

    V suvislosti s konanim pohraniciarov bolo odbornikmi – historikmi napisanych vela knih. Uvediem v dalsom clanku tykajucom sa Zeleznej opony a zverstiev pachanych na ludoch utekajucich na slobodny Zapad.

    Pises – citujem:

    „Ako vojak Pohraničnej stráže mojou povinnosťou bolo chrániť hranice ČSSR a zabrániť zločincom, darebákom ich prekračovať mimo hraničné prechody na to určené, mali sme právo a povinnosť použiť zbraň ( podľa platných zákonov, ktoré sme museli dodržať) “

    Znamena to teda, ze slusnych napr. veriacich ludi, disidentov nesuhlasiacich s totalitnym rezimom a ostatnych ludi ktori neboli zlocincami a darebakmi si pustal cez vtedy oplotenu (do sestdesiatych rokov min. storocia dokonca pod vysokym napatim) hranicu – Zeleznu oponou?

    Prosim, mozes napisat, kolko NEzlocincov a NEdarebakov si pustil za slobodou na Zapad?

    Dakujem.

    P.S.: Dakujem za odporucanie, USA aj z toho pohladu mam davno za sebou. A nielen USA, ale aj hranice strazene mierovymi vojskami OSN na Cypre, Hranice medzi Azerbajdzanom a Armenskom, kde pri zasteveni spravidla strielaju bez varovania, hranice Nahorneho Karabachu, okupovaneho Donbasu, hranice a snad desat metrov vysoky mur medzi Izraelom a Palestinou, medzi Izraelom a Jordanskom, Izraelom a Egyptom, ci oplotenie najvacsieho slumu v Rio de Janeiro deliace uplne iny svet od najvychyrenejsej plaze na svete Copacabana.

  • Anonym 17. januára 2023, 16:50 – akosi si sa zadrel. Stale pocitas tych slusnych ludi, ktorych si nechal cez Zeleznu oponu prejst, alebo tych, ktorych si zastavil (snad si nikoho nezastrelil…) a tak vdaka Tvojej ostrazitosti pri strazi socialistickeho zriadenia republiky, ti ludia skoncili v base?

  • Vieš Miloško chránili sme aj takých debílkov, ktorý dnes behajú s kamerou na pleci po Seredi, píšu hlúposti a klamú, že majú novinársky preukaz …. A k otázke zadretia, ty si zadretý už dávno …. A máš pravdu, o totalite najradšej píšeš tým, ktorý „totalitu“ nezažili, lebo vieš, že tých ešte oebeš …..

  • Pre najblbších: hranice mimo hraničné prechody prechádzali, prechádzajú a budú prechádzať iba darebáci, zločinci, vagabundi a zlodeji …. Každý slušný človek hranice prechádzal, prechádza a bude prechádzať cez hraničný prechod na to určený …..

  • Anonym 18. januára 2023, 9:01 – tak uz aj debilci? A znovu pises o oebavani?

    Ved daj fakty, mas moznost. Ked si skutocne ten, za koho sa aj ked anonymne vydavas, odpovedaj konkretne na otazky. Lebo to, co tu predvadzas, zacina byt uz pod urovnou dezolatov. A tak to vyzera, ze klamar si Ty. Ale cisty klamar dokonca uplne prechadzajuci do urazok, invektiv a verejneho osocovania.

    Mas dalsiu sancu. A potom si zoberiem slovo ja.

  • Miloško, veď daj fakt o tom tvojom novinárskom preukaze, ktorý ešte nikto nevidel ako Kolombovu ženu …, alebo je pravda, čo sa hovorí v Lavaze, že žiadny novinársky preukaz nemáš ??? 🙂

  • A v podstate som od teba nečítal žiaden rozumný článok….obyčajne používaš články podobných „umelcov“ ako si ty, lebo s tou búdkou čo nosíš na krku , nedokážeš nič rozumné, zmysluplné napísať …….

  • Anonym 18. januára 2023, 10:51 – a si uplne mimo diskusiu. Dezolat ako vysity. Co sa hovori, ma nezaujima. Dolezite su fakty.

    Neodpovedas, takze si strielal po ludoch a snazis sa svoje zlociny ospravedlnit tym, ze o nich pises ako o darebakoch a kriminalnikoch?

    Ako som slubil, slovo si beriem ja.

  • Hm, obrovská škoda, že dnes môže behať s kamerou po našich mestách, písať hlúposti, hrať sa na novinára všelijaký hlupák, bez novinárskeho vzdelania, bez novinárskeho preukazu …. Iba debílek nepochopí, že POHRANIČNÍK má strážiť hranicu (svoju krajinu) pred darebákmi …. PS. nikoho som nezastrelil, to len v tej tvojej bujnej fantázii a z nenávisti z tzv. totality z ktorej si ešte teraz posraný …. možno preto, že sa bojíš živiť poctivou prácou …

  • opakovacie znamienko:
    tyy jo. Takto vysmazenu hlavu bolsevickou propagandou len tak lahko nestretnes.

  • Anonym 18. januára 2023, 11:21 – akosi rychlo a predposrato menis temu a – uz nie som Milosko? Zacina mi to chybat… 😉

    Problem demokracie, teda sucasnej doby je, ze u ludi ako Ty uplne absentuje elementarny pud sebazachovy. Ten, ktory maju aj zvierata. Ten, ktory vlastne zabezpecuje samotne prezitie spolocnosti (aj zvieracej).

    Problemom je, ze prave ludia ako Ty verejne, no anonymne vydavaju svoje bludy za fakty, verejne sa vyjadruju k veciam, ktorym nerozumeju, nic o nich nevedia a inych vyzyvaju, aby dokazovali, ukazovali a pod., cim sa snazia uplne obratit naruby aj to, co este donedavna bolo normalne – svoje tvrdenia musi v pripade rozporov preukazovat ten, kto ich vydava za fakty.

    Presne ludia ako Ty su pre spolocnost nebezpecni.

    K teme o tych pohraniciaroch – keby revolucia nebola tak NEZNA, minimalne Tvoji velitelia (ak je obsem pravda co pises) by boli byvali skoncili v base.

    Kedze ale bolo umoznene beztrestne zaclenenie sa do spolocnosti aj ludom v totalitnom rezime likvidujucim zivoty inych len pre tuzbu po slobode a zivote, o tri desatrocia si bezchrbticovi bastardi dovolia nielen obete ich teroru ponizovat a dehonestovat, ale dokonca este aj zo seba robit hrdinov.

    V state sme historicky hodne zanedbali a dnes uz treba cakat len na to, aby tato bezcharakterna luza vykapala.

    Viac v samostatnom clanku.

  • Niekto tu vyjadruje bludy anonymne a niekto s pančovaným novinárskym preukazom vyjadruje svoje bludy legálne ….. Ja som len zvedavý ako ti začne písať pero, keď budú Rusi na Dukle a pôjdu sa opäť pozrieť do Berlína, možno aj do Londýna … :):):):):):):)

  • Anonym 18. januára 2023, 12:41 – plne suhlasim a stotoznujem sa s tvrdym postojom k STB a jeho prisluhovacom.

    Naozaj je vaznou chybou spolocnosti, ze s STB a jej prisluhovacmi sa spolocnost v ramci revolucie, resp. v porevolucnom vyvoji vysporiadat ucinne nedokazala.

    Prave mnoho oligarchov ma rodinne korene prave v byvalej STB. Niektori vplyvni bezcharakterni ludia dokonca este hlbsie v minulosti. Velmi temnej minulosti Slovenskej historie…

  • Anonym 18. januára 2023, 12:50 – ked by k takto tragickemu scenaru na Slovensku doslo, nebude podstatne uplne nic, okrem holeho prezitia za kazdu cenu.

    V takom pripade by totiz bola vojna. Znicujuca vojna s nepredstavitelnymi nasledkami na vyvoj civilizacie.
    Preto by som na Vasom mieste bol opatrny pri verejnom prezentovani akychkolvek takto primitivnych a nateraz nerealnych uvah.

  • nakoľko mám oponenta so slabým myslením nemá tu zmysel dalej tratiť čas … škoda že niektorí tatovia dodnes radšej nemasturbovali …..

  • Vyzera to tak, ze nas „hrdinsky“ pohraniciar sa v diskusii akosi zadrel. Stratil „pero“, alebo si uvedomil, ze chvaliť sa tak zvrhlym (aj ked za danej TOTALITNEJ doby zakonnym) konanim ako je branenie ludom ist za lepsim zivotom mimo republiku je chore?

    To by bola supa teraz vediet, kto konkretne sa skryva za tym anonymom a pre koho jeho oponent v diskusii zrazu prestal byt Miloskom, nie?

    😉

  • Miloš ja žasnem nad tým čo tu píšeš ! Že by si ty naozaj nevedel kto sa skrýva za Anonymom ? Toľkých kamarátov čo máš u policajtov… stačí niektorému zavolať a do pár minút to vieš.

Miloš Majko

Niečo o mne

Moje meno je Miloš Majko, pracujem akonovinár, redaktor nezávislých spravodajských portálov, občiansky aktivista v prvej línii.

V článkoch sa najčastejšie venujem tzv. nepohodlným témam.

—Vítam Vás na mojom blogu.